بررسی زمینه ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده سیده معصومه پریشی
- استاد راهنما شهلا اعزازی محمدسعید ذکایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
ازدواج موقت از اختصاصات فقه شیعه امامیه است که در قوانین مدنی ایران نیز قوانینی بدان اختصاص یافته و مورد پذیرش قرار گرفته است. در سال های اخیر برخی صاحب نظران آن را راه حلی برای محرومیت جنسی ناشی از فاصله بلوغ تا ازدواج دائم می دانند. اما این دیدگاه مخالفان زیادی دارد و تاکنون مورد پذیرش عرف قرار نگرفته است. لذا تحقیقی در مورد زمینه ها و پیامد های ازدواج موقت برای زنان ضروری به نظر می رسد. هدف اصلی این پژوهش شناخت زمینه ها و پیامدهای ازدواج موقت و شناخت زمینه های زندگی (مذهب ،کلیشه و...) زنانی که سابقه ازدواج موقت را دارند، می باشد. روش تحقیق به کار گرفته شده، روش تحقیق کیفی و بر اساس نظریه مبنایی است. با 28 نفر از زنانی که سابقه ازدواج موقت را داشته اند مصاحبه عمیق به عمل آمده و با استفاده از کد گذاری باز (مقوله بندی داده ها) و محوری (پیوند بین مقولات) به تجزیه و تحلیل مصاحبه ها پرداخته شد . نتایج تحقیق نشان می دهد که: دلایل ازدواج موقت زنان شامل 1- نیاز اقتصادی 2- نیاز عاطفی و جنسی 3- ترکیبی از نیازهای اقتصادی ، عاطفی و جنسی 4- نیاز به حمایت اجتماعی می باشد. رضایت این زنان از ازدواج موقت براساس مدت زمان ازدواج متفاوت است. زنانی که مدت ازدواجشان 99 ساله است بیشترین رضایت را داشته و کمترین رضایت برای زنانی است که ازدواج هایی با مدت بسیار کوتاه داشته اند. اکثریت این زنان علت اصلی ازدواج موقت خود را رفع نیاز های اولیه اقتصادی خود و فرزندانشان بیان نمودند. زنانی که نیاز عاطفی و جنسی را تنها و یا یکی از عوامل ازدواج خود می دانستند در ابتدا تاکید بر ارضاء نیازهای عاطفی داشته و سپس نیاز جنسی را مطرح نموده اند. بیشتر این زنان به دلیل واکنش منفی جامعه ازدواج موقت خود را مخفی نگاه می دارند. در صورت آگاهی جامعه، خانواده و فرزندانشان، بیشتر آنان با واکنش منفی مواجه شده اند . زنانی که به ازدواج موقت گرایش داشته اند شامل زنان مذهبی وغیر مذهبی بوده و عامل مذهب (کسب ثواب یا مستحب بودن ازدواج موقت ) در گرایش آنان بی تأثیر بوده است . فقط تعدادی از این زنان برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی از روش مناسب استفاده می کردند عده دیگر، تنها از روش های جلوگیری از بارداری استفاده نموده و به راحتی به شریک جنسی خود اعتماد کرده اند. گروهی زیادی از این زنان در روابط جنسی با همسران موقت خود خشونت جنسی را تجربه نموده اند. اغلب آنان تمایل بیشتر به ازدواج موقت با مردان مجرد را دارند و نیاز مردان مجرد را برای ازدواج موقت طبیعی دانسته و معتقدند مردان متاهل به دلیل هوسرانی به این نوع ازدواج گرایش دارند.
منابع مشابه
مطالعۀ کیفی شرایط و زمینههای شکلگیری ازدواج موقت زنان
هرچند ازدواج موقت یکی از اشکال ازدواجهای مشروع به لحاظ تطابق با نهادهای حقوقی و دینی حاکم بر جامعۀ ایران است، در پژوهش حاضر بهمنزلۀ یک سنت اجتماعی و قرائت عرفیشده یک حکم دینی مورد توجه بوده است. در این مطالعه، به درک و تصوری که از عوامل زمینهساز و انگیزههای ازدواج موقت زنان وجود دارد پرداخته شده است. این مهم از طریق روش کیفی و با اتخاذ تکنیک مصاحبۀ عمیق انجام پذیرفته است. یافتههای پژوهش ...
متن کاملمطالعۀ کیفی شرایط و زمینه های شکل گیری ازدواج موقت زنان
هرچند ازدواج موقت یکی از اشکال ازدواجهای مشروع به لحاظ تطابق با نهادهای حقوقی و دینی حاکم بر جامعۀ ایران است، در پژوهش حاضر به منزلۀ یک سنت اجتماعی و قرائت عرفی شده یک حکم دینی مورد توجه بوده است. در این مطالعه، به درک و تصوری که از عوامل زمینهساز و انگیزههای ازدواج موقت زنان وجود دارد پرداخته شده است. این مهم از طریق روش کیفی و با اتخاذ تکنیک مصاحبۀ عمیق انجام پذیرفته است. یافتههای پژوهش ...
متن کاملدورنمای حقوقی ازدواج موقت
این مقاله در پی آن است تا نشان دهد نکاح منقطع از ابتدا در اسلام مشروع شناخته شده است.برخی آن را جزء سنن پیش از اسلام می دانند که اسلام آن را قبول کرده است و به اصطلاح جزءاحکام امضایی است. به هر تقدیر حلیت متعه در آغاز دین اسلام مورد توافق همه مذاهب اسلامیاست و به فقه شیعه اختصاص ندارد. برای مثال ابن حزم اندلسی از فقهای مشهور اهل سنت درموسوعة فقهی خویش به نام المحلی قبول می کند که متعه در آغاز ا...
متن کاملازدواج موقت در دین زردشتی و اسلام
در دین زردشتی، شواهدی مبنی بر وجود ازدواج موقت وجود دارد که میتوان آن را با متعه یا ازدواج موقت در فقه امامیه تطبیق داد. اگرچه میان فقهای امامیه و اهل تسنن در تداوم مشروعیت این نوع ازدواج اختلاف نظر وجود دارد، فقهای امامیه با استناد به قرآن و روایات قائل به تداوم آن هستند. این نوع ازدواج از نظر فقه امامیه مشروع است، اما برای انعقاد آن باید شرایطی احراز شود که در صورت وجود آن شرایط، چنین ازدوا...
متن کاملوجوه تفاوت و تشابه ازدواج موقت با پدیدة «ازدواج سفید»
اهمیت و جایگاه نهاد خانواده به عنوان هسته اولیه جوامع بشری و نقش محوری تشکیل خانواده در جوامع اسلامی ارتباط مستقیمی با امر ازدواج دارد. همزیستی دو جنس مخالف در کنار هم صرفاً در چارچوب شرعی و به صورت رسمی موجد ضمانت اجرایی بوده و قانونمند تلقی می گردد. لذا هرآنچه بواسطه غیر این مبانی محقق شود در زمره ارتباطی ناپایدار بوده و چه بسا تحدیدی برای اقوام و اصالت خانواده محسوب میگردد. ازدواج ، یعنی ای...
متن کاملنگرش مردم به ازدواج موقت
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش مردم به ازدواج موقت انجام گرفتهاست. روش: در این تحقیق توصیفی، 395 نفر زن و مرد مجرد و متأهل سکن تهران انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نگرشسنجی استفاده شد. یافتهها: در بین خانواده و اقوام 1/9 درصد افراد سابقه ازدواج موقت وجود دارد. عمدهترین موانع ازدواج موقت فرهنگ جامعه، مخالفت خانوادهها و مخالفت همسر ذکر شد. مر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023